نمایشگاه و نمایشگاه مجازی و کارکردهای آن در توسعه بازار
نمايشگاه به معني محل عرضه کالا است. مترادف واژه نمايشگاه[1] به زبان انگليسي به معني جشن است و وجه تسميه يا علت نام گذاري نمايشگاه اين است که در گذشته مردم عادت داشتند در روزهاي خاصي و در محل هاي مشخصي با انگيزه گردهمايي و شرکت در اجتماع هاي عمومي, ضمن مراسم جشن و شادماني يا برگزاري آداب و رسوم به تجارت نيز بپردازند. ريشه پديده نمايشگاه (Fair) به منشا زباني آن برمي گردد. Fair از كلمه لاتين feira گرفته شده كه به معناي تعطيلات و بازار مكاره است. اين واژه به نوبه خود متناظر است با كلمه لاتين feriae كه به معناي فستيوال مذهبي مي باشد.
طي قرن دوازدهم اهميت نشست هاي تجاري افزايش يافت. نمايشگاه ها در کنار كليساها برگزار مي شدند به نحوي كه مفاهيم جشنواره[2] مذهبي و بازار مكاره در زباني مشترك آميخته شدند. كلمه Exhibition اوايل 1649 مطرح شد. اين واژه از كلمه لاتين Exposito اقتباس شده است كه به معناي نمايش يا نشان دادن در يك نمايش مي باشد. Exposition فقط مجموعه اي از اشيا جالب كه در محل و زماني خاص به نمايش گذاشته مي شوند نيست. نمايشگاه يك فعاليت و اقدام انساني است كه به دليل هاي مشخص و براي رسيدن به نتايج تعريف شده خاص صورت مي گيرد. نمايشگاه ها شكلي از تبادل انساني هستند كه به اين وسيله غرفه داران از يك طرف با بازديدكنندگان از طرف ديگر ارتباط برقرار مي كنند. نتايج آنها فقط بر حسب فعاليت و تفكر آينده مطرح مي شوند.
واژه Exposition به همان ريشه Exhibition برمي گردد. Exposition در فرانسه قديم ريشه دارد و بسيار شبيه Exhibition است. Exposition در محل هايي برگزار مي شدند كه ويژه آنها ساخته شده بودند. واحدهاي دولتي و يا گروه هايي از شركت ها با حمايت دولتي به منظور توسعه تجارت برگزاركننده آنها بودند و از توليد كنندگان براي نمايش كالاهاي خود دعوت به عمل مي آمد. در زبان محاوره اين سه مفهوم به يك معنا استفاده مي شوند. اما برخي از توسعه هاي مفهومي جالب وجود دارد كه تغييرپذيري صنعت نمايشگاهي امروز را نشان مي د هد.
ادامه این مقاله را می توانید در ماهنامه عصر فناوری اطلاعات شماره ۳۷ (آبان ۸۷) مطالعه فرمائید.