نمایشگاه و نمایشگاه مجازی و کارکرد‌های آن در توسعه بازار

فرنود حسنی- سهيلا سلطانی

نمايشگاه به معني محل عرضه کالا است. مترادف واژه نمايشگاه[1] به زبان انگليسي به معني جشن است و وجه تسميه يا علت نام گذاري نمايشگاه اين است که در گذشته مردم عادت داشتند در روزهاي خاصي و در محل هاي مشخصي با انگيزه گردهمايي و شرکت در اجتماع هاي عمومي, ضمن مراسم جشن و شادماني يا برگزاري آداب و رسوم به تجارت نيز بپردازند. ريشه پديده نمايشگاه (Fair) به منشا زباني آن برمي گردد. Fair از كلمه لاتين feira  گرفته شده كه به معناي تعطيلات و بازار مكاره است. اين واژه به نوبه خود متناظر است با كلمه لاتين feriae  كه به معناي فستيوال مذهبي مي باشد.

طي قرن دوازدهم اهميت نشست هاي تجاري افزايش يافت. نمايشگاه ها در کنار كليساها برگزار مي شدند به نحوي كه مفاهيم جشنواره[2] مذهبي و بازار مكاره در زباني مشترك آميخته شدند. كلمه Exhibition اوايل 1649 مطرح شد. اين واژه از كلمه لاتين Exposito اقتباس شده است كه به معناي نمايش يا نشان دادن در يك نمايش مي باشد. Exposition  فقط مجموعه اي از اشيا جالب كه در محل و زماني خاص به نمايش گذاشته مي شوند نيست. نمايشگاه  يك فعاليت و اقدام انساني است كه به دليل هاي مشخص  و براي رسيدن به نتايج تعريف شده خاص صورت مي گيرد. نمايشگاه ها شكلي از تبادل انساني هستند كه به اين وسيله غرفه داران از يك طرف با بازديدكنندگان از طرف ديگر ارتباط برقرار مي كنند. نتايج آنها فقط بر حسب فعاليت و تفكر آينده مطرح مي شوند.

واژه Exposition به همان ريشه Exhibition  برمي گردد. Exposition  در فرانسه قديم ريشه دارد و بسيار شبيه Exhibition است. Exposition در محل هايي برگزار مي شدند كه ويژه آنها ساخته شده بودند. واحدهاي دولتي و يا گروه هايي از شركت ها با حمايت دولتي به منظور توسعه تجارت برگزاركننده آنها بودند و از توليد كنندگان براي نمايش كالاهاي خود دعوت به عمل مي آمد. در زبان محاوره اين سه مفهوم به يك معنا استفاده مي شوند. اما برخي از توسعه هاي مفهومي جالب وجود دارد كه تغييرپذيري صنعت نمايشگاهي امروز را نشان مي د هد.

ادامه این مقاله را می توانید در ماهنامه عصر فناوری اطلاعات شماره ۳۷ (آبان ۸۷) مطالعه فرمائید.

خلاقیت

دومین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره تامین و سیستم های اطلاعات

دومین كنفرانس مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات در نظر دارد در قالب برنامه تركيبي مباحث نظري و كاربردي مبادرت به ارائه مقالات پذيرفته ، نشست هاي هم انديشي و موضوعي، مودركاوي هاي پژوهشي (Case Study ) ، تجارب موفق (Best Practice ) ، كارگاه هاي تخصصي و تجارب و عملكردهاي صنعتي نمايد.
اين كنفرانس به گونه اي طراحي شده است تا فعالان دانش و مهارت حوزه مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات و ارتباطات با رغبت و شجاعت علمي خود به جامعه صنعتي و علمي كشور شناسانده شوند .
زنجیره تامین به عنوان یکی از جامع ترین متدهای مدیریت عملیاتی کسب و کار به ویژه در سطوح کلان اقتصادی در دنیای امروز تحولات بسیار شگرفی را به وجود آورده است. بیشتر سازمان های پویا با بهره برداری از مدل ها, ابزارها و شیوه های زنجیره تامین توانسته اند جریان ها و فرآیند های کاری خود را بهینه سازند و در ساختارهای کاری و اجرایی خود تغییر ایجاد کنند.
ویژگی مهم و جالب توجه زنجیره تامین اثرگذاری فراوان آن بر حوزه های کاری مختلف در لایه کسب و کار و تدارکات سازمان است. دومین کنفرانس بین المللی زنجیره تامین و سیستم های اطلاعاتی با هدف بررسی شرایط و راه کارهای عملیاتی پیاده سازی و توسعه سامانه های اطلاعاتی در صدد است زمینه نزدیکی افکار و انتقال تجربیات سازمان های ایرانی و خارجی را در زمینه توسعه زنجیره تامین فراهم نماید.

نگاه های ویژه کنفرانس امسال بر موضوعاتی همچون موارد زیر می باشد:
• SCM بويژه مفاهيم جديد مانند CPFR
• تجارت الکترونيکي در مدلB2B و G2B
• ارتباط با مشتريان و شهروندان در مدلهاي G2C وB2C
• راه حلهاي مبتني بر RFID
• ساير راه حلهای مرتبط با حوزه مديريت زنجيره تامين

وب سایت: http://scmis.ir