آموزش IT، برای مدیران غیر IT

سهیلا سلطانی  soheila_soltani@yahoo.com

۱۶/۰۳/۱۳۸۸

امروزه لزوم توجه به آموزش فناوری اطلاعات در سازمانها نه تنها در سطح کارمندان بلکه در سطوح مدیریتی بسیار حائز اهمیت است. به ویزه توجه به آموزش مدیران میانسال یا مسن که معمولا آموزشی در زمینه تکنولوزیهای نوین ندیده اند. آموزش در اتباط با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بایستی برای مدیرانی به غیر از مدیران واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد چراکه لزوما مدیران IT  در این دانش تخصص کامل دارند. این آموزش ها می تواند در ارتباط با ورود فناوری اطلاعات به واحد، نحوه استفاده از این فناوریها در واحد مربوطه، مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آن حوزه و پیشرفتهایی که در نتیجه استفاده از آن حاصل می شود، باشد. در مورد مدیرانی که جوان تر هستند عموما یا در دانشگاه ها و یا خارج از دانشگاه به دلیل ارتباط تنگاتنگ فناوری اطلاعات با علم در سالهای اخیر، آموزش هایی را گذرانده اند گرچه در اغلب موارد این آموزشها کافی نیست. بیشترین چالش موجود در ارتباط با مدیران میانسال و مسن تر است که گاه کاملا با فناوری اطلاعات بیگانه اند و در مقابل ورود آن مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. اینجاست که باید با آموزش فناوری اطلاعات برای این دسته از مدیران و شناساندن قابلیت ها و فرصت های پیش روی این فناوری در سازمان، آنها را با فناوری اطلاعات آشتی داد و زمینه پیشرفت سازمانها در حوزه فناوری اطلاعات را فراهم آورد. اگرچه در بعضی موارد این کار مشکل می نماید ولی می توان این مدیران را به داشتن مشاوری در زمینه فناوری اطلاعات تشویق کرد تا در مورد استفاده از این فناوری از تجربه و تخصص آنها بهره جویند. در صورتی که مدیران سطوح مختلف سازمان به دانش فناوری اطلاعات مجهز شوند هم خود بهتر می توانند از تاثیرات شگرف این تکنولوژی در کسب و کار خود بهره جویند و هم اینکه از غافله توسعه یافتگی سازمانها در عصر اطلاعات عقب نمانند.

آموزش در جامعه دانش محور

زمانی که از استانداردسازی ملزومات آموزش در جامعه دانش محور صحبت می شود ناخودآگاه طراحی و بستر سازی تامین و کاربردی کردن ابزارهای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات به ذهن متبادر می گردد. از جمله مشکلاتی که هر کشوری در برنامه های توسعه اطلاعاتی خود دارد شیوه برخورد با ابزارهای موجود و همچنین نحوه کاربرد آنها است. برنامه ریزان ساختارهای کلان آموزشی به خصوص دانشگاهها باید با توجه به استانداردهای جامعه دانش محور این ابزارها را گزینش و مورد استفاده قرار دهند. در این بین بهره گیری مناسب از ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه به مفهوم عام آن برای هر جامعه ای یک نیاز حیاتی و اصولی به شمار می رود. با این دیدگاه می توان گفت که بهترین شیوه موجود در ایجاد بستر های توسعه اطلاعاتی و دست یابی به استانداردهای یک جامعه دانش محور بهره گیری از فرصت ها و قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. در شرایط موجود و با توجه به ظرفیتها و امکانات کشور در جهت توسعه اموزش های مورد نیاز بایستی کلیه فرآیندهای آموزش تکنولوژی و بهینه سازی و استاندارد سازی تکنولوزی های آموزش از مجاری و کانال های مناسب پیش برود که بهترین گزینه در این زمینه می تواند بهره برداری از توانمندی های دانشگاههای کشور باشد.

با توجه به این که در توسعه اطلاعاتی هر جامعه دانش محوری بایستی نیم نگاهی نیز به پیشرفتهای جهانی داشت تا هماهنگی و همگامی لازم با تحولات جهانی صورت بپذیرد لذا باید جایگاه ویژه ای را برای دانشگاه و نقش آموزش و تکنولوژی قائل شد و در طراحی یک مدل با استانداردهای جهانی که از پویایی و انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد در ابتدا نسبت به گزینش یک جامعه نمونه که امکانات و ارتباطات لازم را برای نیل به این هدف تامین کند اقدام کرد و سپس با تعیین مطلوب ها نسبت به شناخت کمبودها و ضعف ها همت ورزید.

کارمندان و لزوم آموزش سیستم های اداری

سهیلا سلطانی   soheila_soltani@yahoo.com

2/3/88

استقرار سیستم های اتوماسیون اداری و نرم افزارهای کاربردی مختلف برای به روز نگه داشتن سازمان و همگام شدن با تکنولوژی های نوین و بهره جویی از آنها همواره از اقدامات مثبت از جانب سازمانها بوده است. استقرار سیستم ها و نرم افزارهای مختلف معمولا در ابتدای امر هزینه های بسیاری را می طلبد. بسیاری از سازمان ها با قبول این هزینه ها به استقرار آنها اهتمام می ورزند و برخی از کارشناسان خود را برای فراگیری این سیستم ها به دوره های آموزشی فرستاده و هزینه هایی را نیز صرف آموزش آنها می کنند. اما نکته اینجاست که در زمان استقرار سیستم های الکترونیکی بیشتر کارکنان سازمان بایستی درباره استفاده از آنها اطلاعات و آموزش لازم را داشته باشند. ولی توجه اندک به این موضوع و نادیده گرفتن بحث آموزش در زمان استقرار سیستم ها برای تمامی کارکنان موجبات استفاده نادرست و صرف وقت بسیاری از کارکنان برای استفاده از آنهاست. در بسیاری از موارد نیز کارشناسانی که آموزش های لازم را دیده اند به منظور وابسته نگه داشتن سازمان به خود از ترویج دانش استفاده از سیستم ها خودداری می کنند و سبب می شوند تا این سیستم ها کارایی لازم در سازمان را نداشته باشند. برنامه ریزی های صحیح مدیران سازمان در آموزش قبل از کاربردی کردن سیستم ها در سازمان و آموزش حین استفاده از آنها موجب می شود تا هم تمامی کارکنان دانش استفاده از این سیستم ها را داشته باشند و هم در هنگام مواجهه با مشکل بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند و نیاز به حضور فرد خاصی در سازمان و وابستگی به یک متخصص برای برطرف کردن مشکلات کوچک نباشد. البته بحث دانش تخصصی کاملا جدای از این بحث است چرا که همواره متخصصینی باید باشند تا وظیفه آنها صرفا نگهداری  این سیستم ها باشد.